Adelitas Way på Whisky A Go Go 13 mars

LIVERECENSION: Las Vegas-bandet Adelitas Way intog Whisky A Go Go i Los Angeles.

Adelitas Way är ett typiskt ”Bandit Rock-band”. Det vill säga, white trash-rockare hemma i Sverige skulle älska Adelitas Way. Av någon anledning har de dock inte riktigt nått popularitet på andra sidan atlanten. Inte ens I USA har de någon jättepublik – Whisky A Go Go är långt ifrån fullsatt denna måndagskväll.

Spelningen börjar försiktigt och stelt. Det enda positiva jag tänker på är att gitarristen har en snygg outfit med amerikanska flaggan-scarf. Sångaren Rick DeJesus har däremot inte lagt ner mycket tid på att klä upp sig. Det är alltid irriterande när rockband på scen ser mindre ut som stjärnor än vad folk i publiken gör. När DeJesus däremot mot slutet börjar bli svettig och slänger med håret, först då börjar han likna en rockstjärna.

I sina sämsta stunder (de lugnare låtarna) påminner de om Takida, men i deras bästa märker man deras låtkvalité som skulle smälta in i vilken rockradio som helst. ”Sick”, ”Invincible”och ”Criticize” är några av höjdpunkterna. Tyvärr är deras senaste alster inte riktigt på samma nivå. Bandet släpper sin femte skiva ”Notorious” senare i år, så vi får se om de överraskar positivt denna gång.

Nu har jag sett alldeles för många extraordinära och oförglömliga spelningar på sistone, så när jag ser Adelitas Way är kontrasterna allt för stora för att vara till deras fördel. Oklart är om bandet har en mindre bra kväll eller om de är nervösa inför att försöka imponera på en kräsen LA-publik. Baserat på den här kvällen så håller de som liveband inte särskilt hög klass, men jag har inget emot att lyssna på deras låtar på gymmet eller i en bar.