Avenged Sevenfold på Hovet 8/11

Avenged-Sevenfold-2012

Avenged Sevenfold + Five Finger Death Punch + Avatar
Hovet, Stockholm den 8 november

LIVERECENSION: Avenged Sevenfold har härmed bevisat att de hör hemma på de stora arenorna.

Förbanden Avatar och Five Finger Death Punch gör ett fantastiskt jobb med att värma upp publiken. Svenska metalbandet Avatar som snabbt fått hoppa in i turnén då det förra ställde in gör en riktigt bra inledande spelning på kvällen. De känns internationella och man skulle verkligen inte tro de var från Sverige om man inte visste om det redan. De är ett band som det definitivt kommer gå bra för även framöver.

Five Finger Death Punch har en ganska lätt match framför sig. Med den Bandit-lyssnande publik som redan befinner sig på Hovet för huvudbandets skull är det inte svårt att övertyga. De har antagligen exakt samma fans. Det känns inte som att det är ett förband som spelar när FFDP står på scen. Jag har nog aldrig sett en publiken vara så med på noterna under ett förband. I februari kommer de tillbaka för att spela på Bandit Rock Awards (of course).

När det är dags för Avenged Sevenfold är arenan smockfylld. Att ett band som Avenged Sevenfold kan sälja ut Hovet är en ganska stor bedrift. De spelade på det betydligt mindre Arenan senast de var i Stockholm för tre år sedan, men jag antar att det är de stora arenorna som Avenged Sevenfold hör hemma nuförtiden. De har gått från att vara ett band som bara emokids kände till, till att bli ett respekterat namn inom metal och att spela förband till bl.a. Iron Maiden.

Själv har jag egentligen aldrig riktigt förstått deras storhet, men jag måste säga att nya albumet Hail To The King överraskar stort.
Inledningen med Shephard Of Fire, som också är öppningspåret till nya skivan, kan inte beskrivas som något annat än mäktigt. Avenged Sevenfold har verkligen lärt sig att skriva publikfriande arenalåtar genom åren. De har en enorm bevingad döskalle (bandets symbol) i bakgrunden på scen och levande eld värmer upp publiken under första låten.

Det finns bara en liten nackdel. Frontmannen och sångaren M Shadows röst håller inte live. Man märker att han i de höga tonerna som sitter så fint på skiva vänder mikrofonen mot publiken istället för att ta de själv. På deras senaste Sverige-spelning på Metaltown 2011 hade han problem med rösten, men det är inget man kan skylla på varje kväll.

Det drar ner bandet ganska rejält, men som tur är så har de fantastiskt skickliga gitarrister. Skulle de dessutom ha en bättre sångare kan man bara föreställa sig hur långt det här bandet skulle kunna gå.

Publiken tycks dock inte tycka det är alltför illa. Det är mycket killar, och många med A7X-loggan på tröjan. Även en del tjejer med färgglada hår och en skara efterhängsna emokids som inte har någonstans att ta vägen nu när My Chemical Romance lagt ner. En anledning till Avenged Sevenfolds storhet är nog just att de blandar metal och gitarrsolon med kommersiella melodier som gett de en stadig plats i Bandit Radios spellista, vilket därmed gett de en bred publik.

Att lyssna på Avenged Sevenfold blir dock efter ett tag lite långtråkigt. Det är bra, det är proffsigt, men det är alldeles för ensidigt. Men det går inte att förneka detta. Avenged Sevenfold är det coolaste och definitivt snyggaste bandet man kan se på en scen idag. Frågan är om de om tjugo år kommer ha samma status som Metallica och Iron Maiden har idag. Fortsätter det såhär är det inte alls omöjligt.

TEXT: Rosanna Rundlöf