Highly Suspect på Bråvalla Festival 29 juni

LIVERECENSION: Ett speciellt rockband med potential, som tyvärr saknar engagemang.

Scen: Juno
Torsdagen den 29 juni. Kl. 15.00.
Betyg: 3 av 5

Highly Suspect var ett av banden jag var mest nyfiken på inför årets festival. I USA spelar de redan på ganska stora arenor, och nu var det dags för de tre killarna att besöka Sverige för första gången. Tyvärr så levde debutspelningen inte upp till förhoppningarna. Kanske var förväntningarna för höga – eller så var denna spelning helt enkelt inte någon höjdpunkt på turnén.

Deras speltid är dock ganska tidig: kl. 15.00 på torsdagseftermiddagen. Men det är knappt någon ursäkt. När ett lovande band besöker ett land för första gången borde de bjuda på mer av sig själva, mer energi, och mer engagemang. Bandet var inte dåliga musikaliskt sett, men det verkar som att något saknas. Och varför spelar de inte Mister Asylum eller senaste singeln Little One? Två av deras mest populära låtar. Bandet spelar till synes helt spontant valda låtar. Och visst låter det bra – sångaren har en fantastisk röst som faktiskt håller hela spelningen igenom och som passar perfekt för rockmusik som denna. Inget att klaga på där. Men, ett band kan inte få igång en publik om de inte är igång själva.

Trion debuterar på svensk mark. Foto: Gosia Machaczka

Highly Suspect är ett speciellt band som inte alls ser ut som den rock de spelar. Sångaren går klädd i grå mjukisbyxor och en oversize t-shirt på scenen och av pressbilderna skulle man kunna tro att detta är ett poppigt hiphopband. Ganska märkligt, men det gör att de sticker ut från mängden av rockband och bidrar till något nytt och annorlunda.

Efter en snabb blick på bandets och medlemmarnas Instagram kan man konstatera att de verkar festa dygnet runt, året runt. Förhoppningsvis kommer de trots allt orka hålla igång och ta vara på den potential de har. Highly Suspect är helt klart ett band att hålla ögonen på framöver.