Highly Suspect på The Fonda Theatre i Los Angeles 3 juni

LIVERECENSION: Bråvalla-aktuella Highly Suspect spelade på utsålda The Fonda Theatre i Los Angeles.

Varje år inför Bråvalla festivalen ser jag till att gå genom alla listade artister i hopp för att hitta nya guldkorn. Highly Suspect stack ut från mängden, råare och ärligare än de flesta akter och ju mer jag lyssnade på dem desto mer ivrig blev jag att se dem live.

Spelningen på Fonda Theatre var den sista på deras USA-turné och det märktes att de var redo att fira en lyckad turné. Basisten Rich Meyer och hans trummisbror Ryan kom ut först på scen innan sångaren Johnny Stevens gled ut i största solglasögon jag någonsin sett. Alla MCID-klädda fans kring mig skrek så högt att jag inte ens kunde höra vad han sa innan de kickade igång första låten. Rocktrion började med Real Life-covern Send Me an Angel och när det var dags för nästa låt, Bath Salts, var solglasögonen borta. Bandet spelade i två timmar och vi fick höra allt från deras nyaste singel Little One från deras senaste album ”The Boy Who Died Wolf” och Round and Round med Rich på sång, till låtar från deras Grammy-nominerade debutskiva ”Mister Asylum”. När Steves frågade publiken ”Is there anyone here from a broken home?” blev jag extatisk. Mom kan vara en av de mest personliga låtar från bandets debutalbum. Stevens raspiga röst gör den ännu råare och jag kommer på mig själv sjunga med till den.

Efter Claudeland lämnas Ryan ensam på scenen och vi alla får bevittna något egendomligt trumsolo när någon från deras crew kommer upp på scenen och tar över solot efter Ryan. Hardcore-fansen skriker hans namn, men resten av oss väntar mest på att det ska vara över. När han är klar kommer bandet upp igen, inte ensamma den här gången. Deras gäster sätter sig på scenen, dansar och sjunger och när det är dags för Look, Alive, Stay Alive överlämnar Ryan trumsetet till roadien igen. Hans bror hänger på, ger basen till deras turnémanager och båda två slänger sig in i publiken medan Stevens stannar på scenen och sjunger klart låten. Bandet avslutar spelningen med Wolf och den här gången kommer alla roadies och gäster upp på scenen, dansar, sjunger, hoppar, och till och med hånglar upp varandra. Någorlunda bisarr syn, men mer rock’n’roll än så blir det nog inte.

Jag lämnar spelningen i extas. Highly Suspect var ännu bättre live än vad jag hade förväntat mig och jag måste se dem igen. Ni som ska till Bråvalla, det här är ett band ni inte får missa!

Text: Gosia Machaczka

Mobilbild från spelningen. Tyvärr gavs inga fotopass ut till denna spelning. Foto: Gosia Machaczka