The Killers på Bråvalla Festival 1 juli

LIVERECENSION: Toppklass – men för många mainstreamhits från ett av Bråvallas mest efterlängtade band.

Lördagen den 1 juli 2017. Kl. 21.45.
Scen: Panorama
Betyg: 4 av 5

The Killers har gjort ett stort intryck på inte bara miljontals fans världen över, men också hos många fellow musiker. Dagen innan hördes såväl You Me At Six som Håkan Hellströms småstölder av melodin till When You Were Young. Svårt att låta bli, uppenbarligen.

Det går inte att förneka att Las Vegas-bandet har en lång rad oförglömliga hits. Tyvärr spelar de i princip bara mainstreamlåtar under lördagskvällen på Bråvalla. Inledande Human, och de senare Somebody Told Me och Read Your Mind – jag skulle klara mig utan dem och byta ut de mot några otippade wildcards som All The Pretty Faces, This River Is Wild eller On Top. Dock skulle det väl aldrig funka på en publik där många endast hört Human. Och som om det inte var nog med att spela Human en gång, så får vi också höra en kort version med sångaren Brandon Flowers på piano. Nä, så bra är den faktiskt inte. Jag är väldigt less på många av The Killers låtar, men konstigt nog verkar bandet själva aldrig tröttna.

Brandon Flowers ser ut som framgången själv klädd i helsvart dyr kavaj, skjorta och jeans. Inklusive ett stort vitt leende och ny frisyr. Han ser så glad ut att det smittar av sig. ”Har ni saknat oss?”, frågar han publiken på svenska. Och nja, just den här publiken har kanske inte saknat de så mycket, det är knappast många superfans på plats. Som sagt, mest fans av låten Human.

Jag har saknat The Killers och är väldigt glad att de fick vara ett av de avslutande banden på festivalens sista dag – kanske någonsin. Några av höjdpunkterna är Bling (Confessions of A King), Runaways, This Is Your Life, och Smile Like You Mean It. Flowers röst är som vanligt fantastisk. Om man har sett The Killers förut så vet man vad man får. Spelningen bjuder inte på några överraskningar, men de flesta går ifrån spelningen nöjda ändå. Till nästa gång så skulle inte en mer otippad låtlista skada.

Livefoto: Press/Rob Loud