Papa Roach på Tyrol 14/10

Papa-Roach
Papa Roach + Glamour of the Kill + Drop The Pilot
Tyrol, Stockholm den 14 oktober
Betyg: 3/5

LIVERECENSION: Ett band i albummässig nerförsbacke men med intensiviteten och live-energin i behåll.

Kvällen inledds med finska bandet Drop The Pilot, som ser ut och låter som en blandning av Bring Me The Horizon och Asking Alexandria. Superunikt, med andra ord. Fast trots allt gör finnarna ett helt okej jobb med att värma upp publiken. Värre förband har man sett om man säger så.
Andra förbandet Glamour of the Kill från England gör även de en godkänd spelning. De har spelat i Sverige tillsammans med bl.a. Alesana tidigare och har sedan dess hunnit turnera i USA och jobbat sig till att bli ett lovande band på metalcore-scenen. De här killarna är faktiskt riktigt bra, och har förmodligen en ljus framtid framför sig.

Runt halv tio är det dags för huvudbandet att på på scen. Papa Roach är bandet med de stora rockhitsen under början på 00-talet, så som Last Resort och Getting Away With Murder. På senare år har bandets popularitet successivt sjunkit, och Tyrol som trots allt inte har jättestor kapacitet är nästan förvånansvärt tomt när Papa Roach går på scen under torsdagskvällen.

Senast bandet besökte Sverige var med Taste of Chaos-turnén tillsammans med bl.a. Disturbed på Hovet 2010. Det här är deras första egna spelning i Sverige på flera år och det är en förväntansfull skara fans som samlats framför scenen. De inleder med Burn och drar igång en spelning med intensivitet och energi som varar från början till slut.

Det tråkiga med Papa Roach är att de är ett band i en sorglig nerförsbacke albummässigt. Det är som att de slutat bry sig om att släppa bra album bara för att de ändå kan leva på att vara ett bra liveband med många hits bakom sig. På skivorna blir de sämre och sämre för varje släpp, men live står de fortfarande stadigt. Senaste skivan The Connection från förra året har ett eller två bra spår, till exempel Silence Is The Enemy, resten är helt ointressant. Tur är att det fortfarande är så roligt att se dem live, mycket tack vare frontmannen Jacoby Shaddix obegränsade energi som tar honom ut i publiken till lokalens alla våningar och hörn.

Det är dessutom basisten Tobin Esperenaces födelsedag, vilket uppmärksammas med tårta och shots på scen under konserten. Jacoby Shaddix tar sedan några nävar av tårtan och kastar ut i publiken. Min känsla är att det på något sätt är närmast förnedrande att kasta tårta på publiken, men publiken verkar ändå nöjd och några tar sig till och med en smakbit av tårtbitarna de fått kastade på sig. ”Det är ju trots allt tårta från Papa Roach”.

De bjuder på låtar från hela karriären och fortsätter pumpa ut hits, bl.a. Forever och Lifeline. Det är aldrig tråkigt att se Papa Roach, och det finns egentligen inget att klaga på under den här spelningen. Men nu får vi komma ihåg att det är nästan tio år sedan Papa Roachs storhetstid och om de inte engagerar sig till att skriva bra låtar snart igen så kommer inte ens Last Resort eller energi på högvarv att bevara folks intresse för Papa Roach länge till.

TEXT: Rosanna Rundlöf