Skivrecension: Temples – Sun Structures

temples sun structuresSKIVRECENSION: Recension av brittiska Temples debutskiva Sun Structures. Skickligt gjord popmusik, tycker Rocksoul.se’s skribent Felix Lindén.

På sin debutskiva Sun Structures tar brittiska Temples avstamp i det psykedeliska sextiotalet. Man hör spår från Beatles, Pink Floyd, Cream och Nuggets-samlingarna. Det är snyggt gjord retropop, öppen med sina influenser utan att bli nostalgiskt härmande. Precis som mycket retropop är det lite nedtonat jämfört med originalen: det som hos Pink Floyd var ett vilt experiment är hos Temples bara ett stildrag, där sextiotalsbanden tänjde gränser håller sig Temples snällt inom dessa gränser. Det gör inte nödvändigtvis musiken sämre, men det gör det till en ganska annorlunda sorts musik trots att Temples gör sitt bästa för att låta som om det fortfarande vore 1967.

Sun Structures är verkligen skickligt gjord popmusik. Musiken är välskriven, skickligt framförd, fylld av snygga melodislingor och refränger. Temples har en fallenhet för att skapa catchy riff, effektiva gitarrslingor och orgelmelodier som fastnar. Låtarna känns varsamt uppbyggda, som att inget finns där av en slump. Kanske beror det på att skivan är inspelad i sångarens hem, producerad av bandet själva. Deras produktion är nästan perfekt. Ljudbilden är full av snygga detaljer och dom olika instrumenten flätas samman till en fascinerande ljudmatta.

När jag först hör Sun Structures så fängslas jag av skivan, tycker att den är fantastisk. Men efter många genomlyssningar börjar effekten mattas av. Jag tycker fortfarande att det är bra musik, extremt skickligt gjord, men det finns något annat också. Något lite för snällt, för tillrättalagt. Ett drag av den musik som kallas middle of the road, pop så lättlyssnad att den ska kunna gillas av alla. Det här draget är ingen central del av musiken, men det finns där och gör musiken mindre spännande än vad den hade kunnat vara. Trots det så är det ändå en riktigt bra skiva, och gillade man förra årets fantastiska singlar – som Keep in the dark och Shelter song – så kommer man säkert gilla Sun Structures.

Bästa spår: A question isn’t answered, Shelter song, Keep in the dark

TEXT: Felix Lindén