Marilyn Manson Gröna Lund Gosia Machaczka 2015 8 c

LIVERECENSION: Marilyn Manson är tillbaka i bättre form än på länge.

Datum: 10 juni 2015
Var: Gröna Lund, Stora scenen
Publik: 17 000 (Fullsatt)
Betyg: 3/5

Konserter på Gröna Lund tillhör inte den personliga preferensen då allt stoj och skrik från attraktionerna inte brukar bidra till bandets fördel. Speciellt när en artist som Marilyn Manson ska uppträda är förväntningarna inte på topp. Man skulle kunna tro att Marilyn Manson inte passar in på ett nöjesfält men faktum är att skräckrockaren blir en intressant kontrast i den barnvänliga miljön.

– I don’t think I’ve ever played at an amusement park, but I’ve been called an amusement park, konstaterar Manson under konsertens början och ser ut över omgivningen.

Framför stora scenen är det fullpackat med folk och utanför Gröna Lunds entré har folk fått vända hem eftersom det blivit fullsatt. Många skinnjackor och metalheads syns i publiken men minst lika många Svenssons har tagit sig till Djurgården för att bevittna skräckrockaren in action.

Manson har haft en bergochdalbane-karriär sedan han äntrade musikvärlden under 90-talet. Från att ha varit en respekterad stjärna inom goth metal har karriären på de senare åren fallerat och frågan är hur relevant för musikvärlden han fortfarande är.

Klart är att spelningen på Gröna Lund är ett steg uppåt från de senaste Sverigebesöken 2012 då han uppträdde på Metaltown i Göteborg och besökte Stockholm på Twins of Evil-turnén med Rob Zombie. Manson är inte i samma form som han varit tidigare i karriären, men med sitt senaste album ”The Pale Emperor” och spelningen på Gröna Lund visar stjärnan att han faktiskt inte är redo att gå i pension riktigt ännu. Värt att nämna är de två utspexade bandmedlemmarna, gitarristen och basisten Twiggy, som står på varsin sida av frontmannen och bidrar till en fullmatad rockshow.

Under spelningen uppmanar Manson den kvinnliga publiken att kasta upp behåar mot Twiggy. Folkhavet som till en början är stillsamt börjar snart slänga upp inte bara en utan uppemot 20 behåar hängs slutligen upp på mikrofonstativet innan Manson nöjt fortsätter spelningen. Han tar även en runda nere vid kravallstaketet för att få närkontakt med fansen.

Tyvärr bjuds det inte på så mycket mer spänning än såhär. Har man sett Manson förut så vet man vad man får – förutom att den här gången blev det faktiskt mer än förväntat. Glädjande nyheter är det för alla fans som ännu inte gett upp hoppet om metalstjärnan. Efter den här spelningen kan man konstatera att han än idag levererar musikaliskt och med en energi och inlevelse man inte sett från skräckrockaren på länge.

Manson själv verkar mer än nöjd med kvällen och avslutar den med en åktur på bergochdalbanan Jetline tillsammans med sitt crew.