LIVERECENSION: Väsby-rockarna H.E.A.T bjuder på internationell toppklass på hemmaplan.

Datum:
17 juli, 2015
Betyg
: 4 av 5

h.e.a.t. erik grönwall väsby rock festival 2015
En glad Erik Grönwall på scen. Foto: Gosia Machaczka

H.E.A.T går på scen kl. 22.15 och är det näst sista bandet ut under Väsby Rock Festivals första dag. Trots att de inte är det översta namnet på line-upen drar de festivalhelgens största publik. Många hårdrockare i blandade åldrar är det som vill se Väsby-bandet in action på hemmaplan.

Första gången jag såg H.E.A.T var en stor överraskning. Om det är något band som gör sig bättre live än på skiva är det just det här Väsby-baserade rockbandet. Det är till den grad att skivorna växer och låter bättre efter att ha upplevt en H.E.A.T-spelning. När man lyssnar på dem efteråt dyker minnesbilder av den extremt energiska frontmannen Erik Grönwall upp – man ser honom framför sig studsa runt på scen och man blir genast på bättre humör. En spelning med det här bandet etsar sig fast i huvudet på ett sätt som få lyckas med.

När det är dags för en spelning på hemmaorten är förväntningarna höga – kanske för höga. Erik Grönwall känns inte lika energisk som han skulle kunna vara, tempot känns långsammare och bandet känns aningens tröttare. Som de berättar är de samma dag hemkomna från en festival i Tyskland, och för detta är de självklart förlåtna. Trots allt gör de som vanligt en spelning i toppklass. Det känns internationellt och proffsigt, samtidigt som det är charmigt och underhållande.

Gång efter gång bevisar de att de är Sveriges bästa band i sin genre. På Väsby Rock smälter de in som handen i handsken med sin 80-talsdoftande melodiska rock. I Sverige idag är det ont om den varan och klart är att det vi behöver fler band som H.E.A.T. Onödigt egentligen att ta upp deras bakgrund, men jag kan inte låta bli att tänka på att när man såg Erik Grönwall i Idol eller H.E.A.T i Melodifestivalen hade man aldrig kunnat tro att de skulle kunna växa till ett rockband i internationell toppklass vilket de faktiskt har lyckats med.

Några av kvällens höjdpunkter är ”A Shot At Redemption”, ”Breaking The Silence” och avslutande ”Living On The Run”.