FESTIVAL/LIVERECENSION: Brittiska Blossoms blev festivalens största överraskning.

Artist: Blossoms
Scen: Juno
Datum: 30 juni
Tid: 15.00
Betyg: 5/5

Årets upplaga av Bråvalla bjöd inte på så många brittiska, intressanta nya pop-hopp som de borde. Blossoms var i princip det enda, och efter att ha lyssnat in mig på deras ännu få släppta låtar blev jag nyfiken. Låtmaterialet övertygade inte helt och hållet, men, vissa band växer enormt efter att ha sett dem live. Blossoms är definitivt ett band som bör upplevas live.

Blossoms bildades i Stockport 2013 och har hunnit släppa ett par EP:s, samt har ett självbetitlat debutalbum på gång som beräknas släppas i augusti. Låtmaterialet är något spretigt och för tankarna till såväl 60- som 80-talspop. När jag lyssnade på låtarna innan undrade jag nästan om det var samma band. Men live smälter musiken ihop på ett självklart sätt.

Sångaren Tom Odgens röst är fantastisk och tonerna sitter som de ska. Samtliga medlemmar har en attityd och ett självförtroende på scen som man inte ser annat än på band som The Strokes. De ser coola och helt oberörda ut, medan de levererar låt på låt, oftast utan mellansnack eller knappt en paus emellan. Det är inte ofta man ser den stilen på ett så ungt band. Det är svårt att greppa att det är samma spralliga, charmiga och skojfriska killar vi intervjuade en stund innan spelningen.

Publiken är ganska liten, men för att vara första Europa-turnén är det inte illa. Blossoms kommer med största sannolikhet charma till sig en allt större publik med tiden.

Överraskande nog var detta inte bara festivalens bästa spelning, utan det bästa jag sett på länge. Jag längtar redan tills nästa gång jag får se Blossoms live.

BLOSSOMS 4