FESTIVAL/LIVERECENSION: Ett popband utan mening, som ändå förtjänar en ny chans.

Artist: Bastille
Scen: Juno
Datum: 1 juli
Tid: 00.30
Betyg: 3/5

Brittiska popparna Bastille är ett band vars musik jag alltid haft svårt för. Deras mest kända låt, den glada radioplågan ”Pompeii”, är enligt mig nästintill outhärdlig. Resten av deras hittills enda släppta album är inte mycket mer imponerande heller. Däremot låter nya singeln ”Good Grief” och resten av de nya låtarna vi får höra under kvällen lovande. Det kommande andra albumet blir kanske skivan som övertygar mig om att Bastille faktiskt går att lyssna på. Däremot visar de redan denna kväll på Bråvalla att de faktiskt är ett liveband värda att se.

Bastille 12
Frontmannen Dan Smith går loss på trummorna. Foto: Gosia Machaczka

Även för två år sedan spelade Bastille på Bråvalla, då på den något större scenen Luna. Den här spelningens låtmaterial är förutom de nya låtarna en identisk version av deras förra. Två covers spelas, och visst, covers är ok så länge det låter bra och så länge det finns någon sorts poäng bakom dem, men i Bastilles fall förstår jag inte sambandet alls. Varför, varför, spelar de dancepop-dängan ”Of The Night” från 90-talet. Detta är nog spelningens värsta stund. De spelar även TLC’s ”No Scrubs”, en i grunden bra låt som inte framförs lika illa som den andra covern, men jag bara står och försöker förstå varför Bastille väljer just dessa låtar, dessutom exakt samma som för två år sedan. Men det är kanske grejen med Bastille, det finns ingen riktig känsla och det finns ingen riktig mening med musiken.

De positiva delarna med den här spelningen som gör att den inte är en total flopp är: ljusshowen är fantastisk, de nya låtarna låter lovande, och Bastille är trots allt ett riktigt bra liveband. Sångaren Dan Smith är en frontman som lyfter deras lättsamma, trallvänliga musik och faktiskt får till och med mig att stanna och faktiskt uppskatta spelningen.